Rehabilitacja kolan – Jak szybko wrócić do zdrowia po urazie?

Rehabilitacja kolan – Jak szybko wrócić do zdrowia po urazie?

Coraz więcej osób uprawia różnego rodzaju sporty. Niestety wiele osób źle planuje swoje treningi, co w konsekwencji może prowadzić do różnych urazów. Jednym z częstszych są urazy stawu kolanowego. Jak przebiega rehabilitacja? Jak zapobiegać takim przypadkom?

Uraz kolana – kiedy może do niego dojść?

Urazy kolana mogą pojawić się w każdym wieku. Jest wiele czynników, które mogą do tego doprowadzić. Jednym z nich są skręcenia, urazy sportowe czy przeciążenia. Zwiększone ryzyko wystąpienia urazów pojawia się u osób, które prowadzą siedzący tryb życia. Jest to też częsta przypadłość sportowców uprawiających aktywność ekstremalną. Urazy są znacznie powszechniejsze u osób, które źle się odżywiają.

Jak wygląda rehabilitacja kolan?

Proces rehabilitacji kolan zależy od rodzaju urazu oraz stanu zdrowia pacjenta. Przede wszystkim na początku lekarz musi ocenić stan szkód i wdrożyć odpowiednie leczenie. Fizjoterapeuta następnie dobiera odpowiedni zestaw ćwiczeń, które mają na celu przywrócenie ruchomości stawu kolanowego. Zakres ćwiczeń obejmuje program, który ma na celu wzmocnienie mięśni znajdujących się wokół kolana. Mają one na celu zwiększenie jego stabilności. Z czasem ćwiczenia są bardziej intensywne i mają zwiększyć zakres ruchu w kolanie. Niezwykle ważny jest też trening koordynacji i równowagi. Po osiągnięciu odpowiedniej siły, fizjoterapeuta przygotowuje pacjenta do powrotu do normalnej aktywności.

W tym dziale  Jakie witaminy i minerały dla poprawy zdrowia i urody?

Jak zapobiegać urazom kolan?

Nie zawsze można zapobiec pojawieniu się urazów. Mogą być one spowodowane nieszczęśliwym wypadkiem, jaki może się zdarzyć, na przykład idąc po śniegu lub lodzie. Można jednak zwiększyć siłę mięśni i ruchomość stawów. Bardzo ważne jest, by regularnie ćwiczyć. Nie muszą być to wysiłkowe ćwiczenia. Ważniejsze jest, by zmienić siedzący tryb życia na aktywność fizyczną. Mogą to być spacery lub jazda na rowerze. Wspólnie z dzieciakami można się wybrać na rolki, a zimą na lodowisko. Warto też stosować suplementy diety, które wzmacniają kości. Osoby starsze i mało aktywne fizycznie mogą korzystać z porad fizjoterapeutów, którzy przygotują odpowiedni plan treningowy mający na celu poprawę kondycji, siły mięśni i ruchomości stawów.

Jak wrócić szybko po urazie do zdrowia?

Często rehabilitacja kolan przebiega bardzo długo. Po takim czasie ciężko jest szybko wrócić do poprzedniego stanu rzeczy. Niekiedy pojawia się dyskomfort, a nawet ból. Na pewno warto cały czas ćwiczyć. Nie wolno zapomnieć też o regularnych spotkaniach z fizjoterapeutą. W przypadku uprawiania sportów dobrze jest zabezpieczyć staw kolanowy. Dzięki temu uniknie się przeciążenia, a także zmniejszy się ryzyko powstania kolejnego urazu. Bardzo ważne jest też utrzymanie prawidłowej masy ciała. Do codziennego menu warto wprowadzić świeże owoce i warzywa, które zawierają mnóstwo witamin i minerałów. Na mocne kości polecane są produkty bogate w błonnik, magnez, potas, cynk i selen, a także witaminy z grupy B, witaminę A, E i C.

W tym dziale  Zdrowa żywność - gdzie kupować?

No Comments

Post a Comment