Jak powinna wyglądać zbilansowana dieta dziecka?

Jak powinna wyglądać zbilansowana dieta dziecka?

Dziecko w pierwszym okresie życia rośnie i rozwija się bardzo intensywnie. Zbilansowana dieta dostarczy organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Jak zaplanować posiłki maluchów, by organizm otrzymał wszystko to, czego potrzebuje?

Pierwsze 1000 dni

Dziecko w pierwszych miesiącach życia najczęściej jest karmione mlekiem mamy, które jest jedyne w swoim rodzaju. Maluch otrzymuje wszystkie niezbędne wartości odżywcze. Należy również pamiętać, że karmienie piersią uodparnia dziecko, które nie jest tak narażone na biegunki, infekcje oraz alergie.

Od 6. miesiąca życia zaleca się rozszerzanie diety dziecka. Każda mama wie, że jest to zadanie bardzo trudne, a maluchy często opornie podchodzą do nowości.

Nowe jedzenie dla dzieci powinno być wprowadzane powoli i bardzo ostrożnie. Dziecko powinno dostawać nie więcej niż jeden nowy pokarm dziennie. Kilka łyżeczek wystarczy. W pierwszej kolejności warto dietę dziecka wzbogacić o warzywa, owoce, kaszki ryżowe oraz zbożowe. Następnie można wprowadzić produkty mleczne oraz mięso. Polecane są również ryby, które bogate są w nienasycone kwasy tłuszczowe. Warto w diecie wykorzystać ryby, które są tłuste, czyli łosoś, szprot, sardynki. Należy unikać ryb drapieżnych, które mogą kumulować szkodliwe związki takie jak rtęć.

Jedzenie dla dzieci należy wprowadzać bardzo powoli nie zapominając, że dziecko nadal powinno być karmione mlekiem matki. Warto również pamiętać, by jedzenie dla dzieci przygotowywać na parze, piekąc lub gotując. Należy unikać smażenia.

W tym dziale  Krzesełko do karmienia – na co zwracać uwagę przy zakupie?

Czas do przedszkola

Dzieci, które idą do przedszkola stają przed nowymi wyzwaniami. Jest to czas wzmożonego rozwoju, który wymaga od maluchów ogromnej energii.

Dieta w wieku przedszkolnym powinna być bardzo różnorodna, by mały organizm mógł uzupełniać niezbędne składniki mineralne. Pediatrzy podpowiadają, że dziecko w wieku 4 – 6 lat powinno spożywać około 1 400 kcal. Węglowodany powinny stanowić około 50 – 58%, tłuszcze to 30 -35%, a białko 12%.

Komponując dietę dziecka rodzice powinni pamiętać, że musi znaleźć się w niej żywność, która jest jak najmniej przetworzona. Nie można rezygnować z warzyw, owoców, przetworów mlecznych. W diecie musi znaleźć się chude mięso, wysokogatunkowe wędliny, jaja oraz produkty zbożowe z pełnego ziarna.

Dzieci w wieku przedszkolnym często mają już swoje upodobania i czasami trudno jest je przekonać do zdrowych produktów. Warto pamiętać, że jedzenie dla dzieci powinno być kolorowe. Dużo różnorodnych potraw na talerzu to szansa, że coś zainteresuje naszego malucha.

Układając dietę dla dziecka koniecznie trzeba wyeliminować cukier, który jest przyczyną wielu chorób, w tym otyłości oraz cukrzycy, które uznawane są za największe problemy współczesnej cywilizacji. Warto również pamiętać, że w wielu, pozornie zdrowych potrawach, znajduje się duża ilość cukru. Soki, jogurty owocowe czy płatki śniadaniowe to jedzenie dla dzieci, które musi być dobierane bardzo ostrożnie.

W tym dziale  Czym myć butelki dla niemowląt?

Warto również ograniczyć ilość soli w potrawach dla maluchów. Jest ona odpowiedzialna za rozwój nadciśnienia tętniczego.

No Comments

Post a Comment